Vše, co jste si přáli vědět o sněhových řetězech

Za pár dní budou muset provozovatelé vozidel vozy přizpůsobit platným vyhláškám a opatřit je zimním obutím. V rámci míst, které jsou označeny příkazovými značkami č. C 6a a č.C 5b danými vyhláškou ministerstva dopravy a spojů 30/2001 Sb. pak dokonce sněhovými řetězy. Značku bezpečně poznáte – má podobu modrého terče, ve kterém je vyobrazena bílá pneumatika s řetězy. Pokud jste je doposud nikdy nepoužívali, ale letos se bez nich neobejdete, jistě vám přijde vhod praktický průvodce. Vysvětlíme vám, jak se sněhové řetězy nasazují, ale také rozdíly mezi látkovou a kovovou variantou. Sněhové řetězy sice nepatří mezi povinnou výbavu, ale v některých oblastech je jejich použití vhodné. A zavítáte-li do míst, kde vás přivítá zmíněná značka, nevyhnete se jim. Jde o místa, kde není v silách pneumatik přenést sílu na vozovku, tedy většinou zasněžené a zledovatělé povrchy. Řetězy se obvykle nasazují pouze na hnací nápravu, ale ideálním řešením je obutí všech čtyř pneumatik. Při výběru nezapomeňte přihlédnout k velikosti pneumatik. Příliš malé, nebo naopak velké řetězy se vám nasadit nepodaří. Vozidlo s nasazenými sněhovými řetězy má mnohem lepší jízdní vlastnosti na kluzkých površích, ale nezapomeňte ani na omezení. Řetězy jsou konstruovány pro jízdu o maximální rychlosti kolem 50 – 60 km/h a v případě jízdy na nezasněžené vozovce dojde k jejich rychlému opotřebení. Mimo jiné stoupá i průměrná spotřeba paliva.

Jak nasadit sněhové řetězy?

Po vyjmutí z pouzdra a rozmotání řetěz srovnejte tak, aby nebyl pokroucený. Dodržte správné natočení řetězu a prostrčte ho za kolem po zemi tak, aby se váleček, který je na konci obvodového lanka, objevil na pravé straně kola. Jakmile lanko protáhnete, oba konce spojte (většina řetězů je opatřena válečkovým ukončením). Dalším krokem je spojení volného oka bočního řetězu s háčkem. Následuje protažení volného konce řetězu s řetězovou napínací spojkou. Poté za volný konec zatáhněte tak, aby jedno z oček zapadlo do výřezu na spojce, což zajistí, aby se řetěz nepovolil. Volný konec řetězu protáhněte plastovými háčky a natáhněte volnou koncovku s gumou tak ,aby byla co nejvíce napnutá a zaklesněte ji do některého z oček na řetězu. Právě jste nasadili sněhový řetěz. Nezapomeňte je po ujetí několika desítek metrů zkontrolovat a případně dotáhnout. Demontáž provedete stejně, ale v obráceném pořadí. Výše uvedený postup se může mírně lišit v závislosti na typu sněhových řetězů, ale vždy můžete počítat s podrobným návodem, který je součástí balení.

Železo, nebo látka?

V posledních letech jsou obrovským hitem látkové sněhové řetězy, které mají oproti klasickým železným několik výhod, ale i nedostatků. Jejich nasazení je velmi rychlé (v řádu několika málo minut), jsou lehké a při jízdě neruší hlukem. V podstatě nejde o řetězy jako takové, ale spíše návleky, které na kola přetáhnete. Velmi dobře si poradí i s hlubším sněhem, ale na ledovém povrchu jsou nevyhovující a klasickým řetězům se v žádném případě nevyrovnají. Necháte-li je na pneumatikách i při jízdě na nezasněženém povrchu, můžete se s nimi po několika málo kilometrech rozloučit. Pro koho jsou tedy vhodné? Ocení je řidiči, kteří se do extrémních podmínek dostanou jen zřídkakdy a chtějí mít určitou zálohu. A pro kterého výrobce se přiklonit? Podobně jako v případě pneumatik, také zimní řetězy mohou být více či méně kvalitní. Chcete-li mít jistotu, že vás nezradí (neprasknou a nepoškodí podběh vozu), vsaďte na sněhové řetězy Pewag, které se v nezávislých testech dlouhodobě umisťují na předních pozicích. Výrobce se pyšní celou řadou inovací a s výběrem konkrétního typu vám jistě pomůže specializovaný prodejce.