Domů » Kdy na geometrii kol a jak poznáte, že je “něco špatně”?
Auto/moto

Kdy na geometrii kol a jak poznáte, že je “něco špatně”?

Nápravy, kola a pneumatiky to nemají jednoduché. Jakožto nejvíce namáhané díly na vozidle musí odolávat častým nárazům od výmolů a čas od času třeba i od obrubníku. A to je teprve začátek – rizik, se kterými se řidiči běžně setkávají, je mnohem více. Při jízdě dochází k poškození závěsů, tlumičů, čepů, pneumatik, ale také dochází ke změně přesného nastavení geometrie kol. Věděli jste, že významně ovlivňuje životnost pneumatik a proto se ji vyplatí pravidelně kontrolovat?

Podle čeho poznáte, že geometrie není v pořádku?

Aktuální stav geometrie můžete zjistit i svépomocí a to na rovném a přehledném úseku silnice. Stačí, když na krátkou chvíli pustíte volant a budete sledovat chování automobilu. Pokud dojde k samovolnému stáčení na stranu, znamená to, že geometrie není v pořádku a budete ji muset nechat seřídit. Geometrie kol je nezbytná také v těchto případech:

  • havárie (i menší)
  • náraz kolem na překážku
  • najetí do hlubšího výmolu
  • v rámci montáže nových pneu
  • při opravě řízení či nápravy
  • při zjištění výrazného nebo nerovnoměrného opotřebení pneu

Nepotká-li vás žádný z výše uvedených problémů, proveďte kontrolu geometrie kol alespoň jednou ročně. Ideálně tehdy, kdy měníte pneumatiky ze zimních na letní. Zda si na autě necháte plechové disky , pořídíte si nejlevnější alu kola 5×100 nebo exkluzivnější elektrony, nehraje roli. Geometrie je zkrátka důležitá bez ohledu na typ kol.

Důsledky poškozené geometrie kol

Špatně nastavená geometrie kole je nejen neekonomická, protože během ní dochází k nadměrnému opotřebení dílů a stoupá spotřeba paliva (opotřebení běhounů pneumatiky spotřebu zvyšuje), ale může být také nebezpečná. Ovladatelnost vozu, přesnost a komfort řízení je nižší.

Jak probíhá a kolik stojí geometrie kol?

V servisech se zaměřují na tyto parametry: odklon kola a sbíhavost kol. V současné době disponují technikou, která procesy měření výrazně zkracuje. Nebudete muset čekat několik desítek, ale jen několik minut. Cena se různí v závislosti na servisu, ale obecně se pohybuje mezi 500 až 1000 Kč. Ani to by vás ale od geometrie nemělo odradit – předčasná výměna nebo oprava prvků, které se kvůli špatnému nastavení geometrie poškodí, je mnohem nákladnější. To samé platí o předčasné výměně pneumatik a dalších souvisejících negativech.

Nejsou za tím poškozené tlumiče?

Pozor, za horší jízdní vlastnosti a nadměrné opotřebení pneumatik často mohou nevyhovující tlumiče. Kvůli poškozeným tlumičům dochází ke zhoršení kontaktu pneumatik s vozovkou a výraznému prodloužení brzdné dráhy (především na nerovném povrchu za mokra). Pokud vaše vozidlo disponuje systémy jako ABS nebo ESP, pak je brzdná dráha ještě delší a pneumatiky se opotřebovávají ještě více. Vadný tlumič poznáte tak, že:

  • vozidlo je citlivější na boční vítr
  • při akceleraci nebo jízdě po nerovném terénu se vozidlo houpe
  • volant nadměrně vibruje
  • na běhounu se objeví opotřebení v podobě plošek nebo pilovitého tvaru
  • vozidlo má při jízdě po nerovném terénu tendenci k houpání

Tlumiče byste si měli nechat zkontrolovat při prvních náznacích, nebo po ujetí každých 20 000 km. Cena za diagnostiku většinou nepřevýší částku 300 Kč.

Hudební tipy

Enrique Iglesias - Bailando (Español) ft. Descemer Bueno, Gente De Zona

Sázíte rádi?

Tak nezapomeňte číst zajímavé informace o sázení online.

Kde to žije