Kdy na geometrii kol a jak poznáte, že je "něco špatně"?

Nápravy, kola a pneumatiky to nemají jednoduché. Jakožto nejvíce namáhané díly na vozidle musí odolávat častým nárazům od výmolů a čas od času třeba i od obrubníku. A to je teprve začátek – rizik, se kterými se řidiči běžně setkávají, je mnohem více. Při jízdě dochází k poškození závěsů, tlumičů, čepů, pneumatik, ale také dochází ke změně přesného nastavení geometrie kol. Věděli jste, že významně ovlivňuje životnost pneumatik a proto se ji vyplatí pravidelně kontrolovat?

Podle čeho poznáte, že geometrie není v pořádku?

Aktuální stav geometrie můžete zjistit i svépomocí a to na rovném a přehledném úseku silnice. Stačí, když na krátkou chvíli pustíte volant a budete sledovat chování automobilu. Pokud dojde k samovolnému stáčení na stranu, znamená to, že geometrie není v pořádku a budete ji muset nechat seřídit. Geometrie kol je nezbytná také v těchto případech:
  • havárie (i menší)
  • náraz kolem na překážku
  • najetí do hlubšího výmolu
  • v rámci montáže nových pneu
  • při opravě řízení či nápravy
  • při zjištění výrazného nebo nerovnoměrného opotřebení pneu
Nepotká-li vás žádný z výše uvedených problémů, proveďte kontrolu geometrie kol alespoň jednou ročně. Ideálně tehdy, kdy měníte pneumatiky ze zimních na letní. Zda si na autě necháte plechové disky , pořídíte si nejlevnější alu kola 5x100 nebo exkluzivnější elektrony, nehraje roli. Geometrie je zkrátka důležitá bez ohledu na typ kol.

Důsledky poškozené geometrie kol

Špatně nastavená geometrie kole je nejen neekonomická, protože během ní dochází k nadměrnému opotřebení dílů a stoupá spotřeba paliva (opotřebení běhounů pneumatiky spotřebu zvyšuje), ale může být také nebezpečná. Ovladatelnost vozu, přesnost a komfort řízení je nižší.

Jak probíhá a kolik stojí geometrie kol?

V servisech se zaměřují na tyto parametry: odklon kola a sbíhavost kol. V současné době disponují technikou, která procesy měření výrazně zkracuje. Nebudete muset čekat několik desítek, ale jen několik minut. Cena se různí v závislosti na servisu, ale obecně se pohybuje mezi 500 až 1000 Kč. Ani to by vás ale od geometrie nemělo odradit – předčasná výměna nebo oprava prvků, které se kvůli špatnému nastavení geometrie poškodí, je mnohem nákladnější. To samé platí o předčasné výměně pneumatik a dalších souvisejících negativech.

Nejsou za tím poškozené tlumiče?

Pozor, za horší jízdní vlastnosti a nadměrné opotřebení pneumatik často mohou nevyhovující tlumiče. Kvůli poškozeným tlumičům dochází ke zhoršení kontaktu pneumatik s vozovkou a výraznému prodloužení brzdné dráhy (především na nerovném povrchu za mokra). Pokud vaše vozidlo disponuje systémy jako ABS nebo ESP, pak je brzdná dráha ještě delší a pneumatiky se opotřebovávají ještě více. Vadný tlumič poznáte tak, že:
  • vozidlo je citlivější na boční vítr
  • při akceleraci nebo jízdě po nerovném terénu se vozidlo houpe
  • volant nadměrně vibruje
  • na běhounu se objeví opotřebení v podobě plošek nebo pilovitého tvaru
  • vozidlo má při jízdě po nerovném terénu tendenci k houpání
Tlumiče byste si měli nechat zkontrolovat při prvních náznacích, nebo po ujetí každých 20 000 km. Cena za diagnostiku většinou nepřevýší částku 300 Kč.