Jak na defekt pneu?

Defekt není příjemná záležitost s většinou k němu dojde v momentě, kdy to potřebujeme ze všeho nejméně. Jak defektu předejít a jak se zachovat v situaci, kdy k němu dojde? Prozradíme vám odpovědi na nejpalčivější otázky!

Prevence

Defektu lze do jisté míry předcházet. Především pravidelnou kontrolou tlaku v pneumatikách. Nepodceňujte ji před delší cestou a v průběhu léta, kdy dochází k větším výkyvům teplot a tím i tlaku v pneumatikách. Společnost GoodYear provedla průzkum a došla k zajímavým výsledkům – na letní dovolené dostalo defekt 13,4 % českých řidičů a z toho 30 % v noci. Platí, že se stářím a opotřebením pneumatiky narůstá i riziko defektu. Chcete-li mu předcházet, vyhněte se jízdě na podhuštěných pneumatikách, nadměrnému přetěžování vozidla, ale také jízdě po krajnici a nekvalitním povrchu. Defekt může způsobit také nešetrné parkování u obrubníku.

Co dělat, když k defektu dojde?

Defekt poznáte tak, že se vaše vozidlo začne stáčet na stranu. Nepanikařte a v žádném případě prudce nebrzděte. Na nejbližším vhodném místě, kde bude váš automobil dobře vidět, pozvolna zastavte. Nezapomeňte zapnout varovná světla, nasaďte si reflexní vestu, za vozidlo umístěte výstražný trojúhelník a až poté se pusťte do opravy. Defekt pneumatik můžete vyřešit výměnou kola za rezervní (máte-li ho s sebou), ale také pomocí těsnícího tmelu nebo opravné lepící sady. Nebudete-li si vědět rady, můžete zavolat asistenční službu, která je součástí vašeho povinného ručení. V takovém případě se ale předem zeptejte, na jaké služby máte nárok.

Chcete pokračovat v jízdě i při defektu?

Dalším možným řešením je použití dojezdových pneumatik Runflat. Mají zesílené bočnice a při defektu s nimi lze ujet ještě dalších 80 km (při max. rychlosti 80 km/hod). Jsou draží než běžné pneu a musí být na všech čtyřech kolech současně. Nevýhoda Runflat pneumatik spočívá v menším komfortu jízdy (kvůli tužším bočnicím). Alternativou mohou být také „bezpečné“ pneumatiky s těsnící vrstvou. Tyto speciální pneu jsou velmi odolné proti defektům díky těsnící hmotě uvnitř. Jde o podobný princip, na jakém fungují těsnící tmely, ale v případě těchto pneumatik je těsnící hmota nanesena již při výrobě. Perfektně přilne k povrchu směsi, rovnoměrně se rozloží a po celou dobu životnosti pneumatiky je vysoce elastická. Mezi zimními pneumatikami tohoto typu patří k nejlepším Continental ContiWinter Contact TS 850. Nevýhodou těchto pneumatik jsou vyšší pořizovací náklady a skutečnost, že neřeší defekt bočnice. Lze je však obout pouze na některá kola (např. jen na pravou stranu vozidla kvůli parkování u obrubníků). Rozhodnete-li se právě pro tuto variantu, doporučujeme levné pneu na www.e-pneumatiky.cz. Odborníci vám s výběrem rádi poradí.

Publikováno: 07. 10. 2014 / Aktualizováno: 29. 05. 2023

Kategorie: Auto/moto

Autor: Honza Vodička

Tagy: defekt | jak poznat defekt | pneumatiky s těsnící vrstvou | runflat pneumatiky